web analytics
0

Advertorials en dat soort zaken

28 januari 2015
advertorials

Het lijkt wel alsof er nog een enorme smet hangt rondom advertorials. Wat zeg ik.. Er ligt een enorme smet op advertorials. Advertorials zijn artikelen geschreven in opdracht van een bedrijf, waar iemand betaalt voor krijgt. Mensen kunnen hiermee hun geld verdienen, maar het is nog niet volledig geaccepteerd. En dat snap ik niet.

Wat ik leerde op mijn studie is dat een advertorial een advertentie is, vermomd als redactioneel artikel. In een tijdschrift kom je ze ook tegen, het verschil alleen is dat je in een tijdschrift er voorbij kan bladeren en nog zo’n 50 – hoeveel bladzijden heeft een tijdschrift? – andere pagina’s hebt die je wel kunt lezen zonder reclame. Op een blog is dat op dagelijkse basis niet het geval, als je de advertorial niet wilt lezen op een blog die je trouw volgt, dan heb je het artikel van gisteren misschien al gezien en het artikel van morgen is er natuurlijk nog niet.

Tenzij een blogger het stukje advertorial verwerkt in een ‘gewoon’ artikel. Dan lijkt me er niks aan de hand. Bijvoorbeeld zoals Shirley deed in haar wekelijkse diary. Van de pakweg 25 foto’s is er één foto tussen met een kort verhaaltje waarmee ze haar lezeressen informeert over een service van KPN. Zelf vind ik de prettigste soort van lezen van advertorials. Het stoort me totaal niet, ik hoef geen artikel van +300 woorden te lezen over KPN, het is een artikel wat Shirley ook geschreven had zonder de sponsoring en toch ben ik nu geïnformeerd over de service van KPN.

Toch lees ik uit de reacties dat sommigen het niet waarderen. Ik snap dat niet! Op deze manier werk ik ook het liefst. Prima dat een bedrijf een plaatsje op mijn website wilt, geen probleem. Maar, het moet wel passen bij mijn blog en het moet passen in een artikel wat ik zelf ook zou schrijven zonder dat ik er voor betaald zou krijgen. Neem bijvoorbeeld het artikel over mijn Instagram-foto’s. Het artikel om uit te leggen hoe ik dat doe stond al een poosje in mijn concepten. Toen ik een aanbod kreeg van een advertorial over de iPhone 6 Plus vond ik dat een goede combinatie. Ik speel daadwerkelijk met de gedachte dat ik er eentje wil, dus dat extra zinnetje daarover in het artikel vind ik niet erg.

Het is een mooi iets dat mensen kunnen leven van een hobby. Zo ben ik enorm gelukkig dat ik mag doen wat ik het liefste doe, schrijven. Ik mag dat zelfs in zo verre doen dat ik er betaald voor krijg en nu ik op mezelf woon geen ander baantje hoef te zoeken om mezelf en mijn studie te onderhouden. Wat maakt het dan uit dat er een stukje reclame op een blog staat? Als je er niet van houdt.. Haal je schouders op en klik het artikel weg. Maar onthoud wel dat als ik iets deel waar ik betaald voor krijg, is dat ik er ook over geschreven zou hebben als ik er niet voor betaalt zou krijgen. Is het dan minder erg? Als ik een artikel deel over items van Nike die ik heel graag zou willen hebben en jij neust er tussen en vindt ook een paar schoenen waar je verliefd op wordt.. Dan is dat toch niet erg? Oké, voor je bankrekening misschien wel – maar ik vind dat het verder niks uitmaakt.

Nu ben ik erg benieuwd hoe jij er over denkt!

Wat zie jij, als bloglezer, het liefst? Zie je het liefst een artikel waarvan afspat dat het een advertorial is en lees je liever een dag niet op die blog, lees je het liefst een artikel waarvan een deel gesponsord is of lees je het liefst een artikel extra op een dag die aangegeven is als advertorial?

Share:
Previous Post Next Post

You may also like

77 Comments

  • Laura Steenks

    Ik vind het meestal helemaal niet erg om een advertorial te lezen, zeker bij jou niet want je kunt dat heel goed verwerken in een ‘normaal’ artikel. Soms zie ik dan het euroteken onderaan staan en denk ik huh, was dit een advertorial? 😉

    28 januari 2015 at 07:08 Reply
  • Marion

    Dat klopt, er ligt een smet op. Ik heb twee keer een gesponsord artikel geschreven, ook op de manier zoals jij zegt. Het pastte bij mijn blog. Toch kreeg ik commentaar en de toon waarop…. Ik kan het wel begrijpen als een artikel nergens op slaat en het puur voor de centen is geschreven. Dat vind ik jammer als iemand dat doet. Dan nog is het zijn of haar keus. Lees ik toch lekker niet? Ik weet niet precies wat het is. Ik lees liever een goed artikel waarin de advertorial goed is verwerkt. Dat hoeft voor mij geen extra artikel te zijn.

    28 januari 2015 at 07:12 Reply
  • Celeste

    Wat een goed verhaal! Ik ben het volledig met je eens dat het best moet kunnen. Ik vind ook dat je achter het product moet staan waar je ‘reclame’ voor gaat maken. Als jij product B helemaal niks vindt en nooit zou gebruiken, moet je er natuurlijk ook geen reclame voor maken. Ben het dus helemaal met je eens.

    28 januari 2015 at 07:24 Reply
  • Radianto

    Zoals Lucinda zei, ik merk bij jou niet eens dat het gespondord is. Je bent daar erg goed in, het verstoppen ervan zeg maar. Als je euro teken er nooit stond dan had ik het nooit doorgehad. Vind het opzich wel jammer dat er zo’n smet over hangt. Ik heb nog steeds liever een advertorial dan een advertentie in de zijbalk die voortdurend je aandacht trekt.

    28 januari 2015 at 07:26 Reply
    • Radianto

      Ow, ik bedoelde Laura, mijn spellingscontrole heeft het aangepast, oeps.

      28 januari 2015 at 07:27 Reply
  • Dita

    Ja gek is dat he! Ik plaatst het vaak wel als extra artikel en het artikel die ik daarvoor schrijf moet bij de blog passen. Verder maakt het mij niet uit.

    28 januari 2015 at 07:30 Reply
  • Lucinda

    Ook ik vind het niet erg om te lezen of te zien in een filmpje, maar het ligt er wel heel erg aan hoe het gedaan is en of het een beetje oprecht over komt. Als ik duidelijk zie dat het maar zo en zo gedaan is en er zit niks persoonlijks achter, dan haak ik echt al snel af, maar vind het dan niet nodig om mij daar flink negatief over te uiten. xxx Lucinda

    28 januari 2015 at 07:56 Reply
  • Annemijn

    Ik vind dat je helemaal gelijk hebt! En inderdaad is een gesponsorde blogpost het mooist wanneer die persoon die ook geschreven had wanneer het geen gesponsord artikel was. Maar als dat niet zo is geeft het ook niet. Immers staat er de volgende dag of week weer een niet gesponsord artikel klaar.

    28 januari 2015 at 07:59 Reply
  • marjolein

    Ik snap de smet ook totaal niet, dus ben het volledig met je eens. Zelf vind ik het prettig als ik een artikel lees en er vervolgens achterkom dat het om een advertorial gaat en er niks van gemerkt heb. Dit probeer ik zelf ook wanneer ik een advertorial schrijf. Zo schreef ik laatst het artikel ‘drie slaapkamer dilemma’s’. Waarin ik drie serieuze dilemma’s besprak met de oplossing. Eén van die oplossingen was een advertorial en bijna niemand had dit door. Dat is zelf mijn doel! Zo een advertorial in een artikel verwerken dat mensen het niet door hebben x

    28 januari 2015 at 08:37 Reply
    • Anne Solveig

      Precies! En dan is het niet zo dat lezers het ‘niet mogen weten’, maar het is wel leuk om het goed te verpakken!

      28 januari 2015 at 08:39 Reply
  • Dina

    Goed stukje! Ik vind het nooit zo leuk om zo’n obvious reclame-stukje te lezen, maar als je het leuk verwerkt en er een beetje moeite voor doet, snap ik het hele probleem niet. Hoe leuk is het dat je met je hobby wat centjes kunt verdienen? Dat is toch geweldig!

    28 januari 2015 at 08:46 Reply
  • Ingeborg

    Goed artikel mop! Ik snap wat je bedoelt. Als er een heel artikel duidelijk gaat over hetgeen waar bloggers betaald worden klik ik snel weg, behalve als het me echt aanspreekt. Ik probeer ook steeds vaker het gewoon te laten ‘verdwijnen’ in een normaal artikel en ik merk ook dat dit fijner wordt ontvangen, maar de smet is er nog steeds..

    28 januari 2015 at 08:52 Reply
  • Kim | Kimsbloglife

    Interessant onderwerp zeg! Ik probeer advertorials ook altijd zo goed mogelijk in te pakken in een artikel dat ik sowieso zou schrijven, heb dat vorige week nog gedaan en was zo fier op mezelf dat ik het zo goed verpakt heb. Want dat is toch altijd leuker om te lezen, en ik geef ook toe dat ik me soms ook eventjes een beetje ‘verraden voel’ als ik een artikel aan het lezen ben en dan plots zie dat het gesponsord is… Ik weet niet, het lijkt dan alsof de geloofwaardigheid meteen veel minder groot is en alsof je ‘beet genomen bent’. Dat is toch wel een gevoel dat ik soms heel even krijg. Maar dat is dan meteen wel weer over, het is niet dat ik me eraan stoor en iedereen wil graag iets verdienen aan zijn blog, dus ik begrijp het zeker en doe het immers zelf ook. Maar ergens diep vanbinnen kan ik dus die ‘taboe’ errond wel een beetje begrijpen…

    28 januari 2015 at 09:07 Reply
  • Sophie

    Ik (als marketing student) lijk wel sensoren te hebben voor die dingen. Binnen 3 seconde weet ik al of het een advertorial is of niet. Ik ben dan juist iemand die het leuk vind om te lezen hoe je er mee omgaat en wat je er mee hebt gedaan. Als je alleen maar vol enthousiasme over producten praat dan wordt het op den duur wat te ongeloofwaardig voor mij. Dat is een van de weinige irritaties die ik heb, voor de rest kan ik het alleen maar waarderen want ik ga er vanuit dat dit de toekomst wordt. Het is nog in ontwikkeling en over 2-3 jaar zal het heel normaal zijn. (Als het dat nu nog niet is voor je).

    28 januari 2015 at 09:08 Reply
  • Nesrin | Daily Cup of Bla Bla Bla

    Als een advertorial informeert, zoals het hoort, dan stoor ik mij er niet aan. Zolang beide partijen er transparant over zijn is het aan de lezer om verder te lezen.

    Net als magazines maken bloggers hier gebruik van, dit vind ik heel normaal.

    Leuk artikel!!

    28 januari 2015 at 09:14 Reply
  • Eline

    Het maakt toch helemaal niet uit. Het is de keus van de blogger en het is toch mooi dat iemand daar van kan leven. Je moet het niet gaan overdrijven, maar anders lees je toch gewoon een ander artikel.

    28 januari 2015 at 09:16 Reply
  • Manon

    Nou, amen! Soms denk ik dat mensen vergeten dat een blog ook geld KOST: hosting, nieuwe lay-out af en toe (die niet altijd gratis of maar €5 zijn)… Ze roepen wel bij ieder wissewasje: vlog vlog vlog, maar waarmee moeten we vloggen dAn? Juist: een camera, en die zijn geen €25. Ik heb zelf ook geen moeite met advertorials als ze geschreven zijn op de manier waarop jij het omschrijft. Soms kom ik een knip-plak-persbericht tegen en dan klik ik snel verder. Goed artikel Anne!

    28 januari 2015 at 09:34 Reply
  • chucky1012

    Als een blogger het nodig vindt moet hij/zij dat doen.

    28 januari 2015 at 10:01 Reply
  • Malou

    Ik vind avertorials helemaal niet erg om te lezen. Ik zag het inderdaad ook gebeuren bij Shirley, en ik vond het ronduit belachelijk. Willen bloggers dit werk kunnen uitvoeren, moet er geld in het la’tje komen en onder andere door advertorials. Wil je ze niet lezen, dan doe je dat niet. Op televisie zijn er toch ook reclames? Tsja.. Als we ons overal druk over moeten gaan maken?!

    Gelukkig zijn er maar een aantal mensen die zich hieraan irriteren, een heel groot deel laat natuurlijk ook niets van zich horen. Laten we die aandachttrekkers nou eens geen aandacht geven! Als ze zelf een blog hadden, hadden ze waarschijnlijk hetzelfde gedaan..

    28 januari 2015 at 10:17 Reply
  • Jantine

    Helemaal met je eens hoor 🙂
    De hele duidelijke reclame-stukjes sla ik vaak over, moet ik eerlijk zeggen, maar ik vind het ook niet erg. Als ik interesse heb in een bepaald soort product, lees ik die duidelijke advertorials toch wel, en als het een ‘gewoon’ artikel is waar iets in is genoemd vind ik het vaak zelfs leuk om te lezen. Wel vind ik dat er op de een of andere manier bij moet staan dát het een advertorial is, zoals jij met dat euroteken doet, maar als dat maar is vind ik het prima. Zelf gebruik ik affiliate links naar bol.com als ik boek-reviews schrijf, maar ik merkte daarvoor dat ik vaak toch al daarnaar linkte zonder affiliate, dus dat ik eraan verdien maakt eigenlijk geen verschil voor mijn lezers. Behalve dan als ik een boek heel gaaf vond en het is heel goedkoop, zoals vorige week, dan prijs ik het wat enthousiaster aan – maar dat doe ik dus ook alleen als ik zelf laaiend enthousiast ben 😉

    Als blogger steek je gewoon een hoop tijd in je blog, je lezers kunnen gratis gebruik maken van de tijd die je erin stopt, dan mag daar ook best iets voor terug komen in de vorm van (advertentie-)inkomsten vind ik.

    28 januari 2015 at 10:31 Reply
  • Sylvia

    Ik heb an sich niets tegen advertorials, soms word je daar op toffe producten gewezen die je anders niet had ontdekt. Ik denk dat het punt voor de meeste lezers is dat ze zich genept voelen als niet duidelijk blijkt dat iets een advertorial is. Zelf heb ik daar niet zo’n moeite mee, wel vind ik het storend als een advertorial overdreven positief is, net als bij tv-reclames. Aan vrijwel elk product zitten tenslotte ook nadelen en die moeten dan wat mij betreft ook genoemd worden. Ook passen advertorials soms totáál niet bij een blog, dat bevordert de geloofwaardigheid niet echt, dus dat is jammer voor zowel de blogger als het bedrijf. Overigens ben ik het helemaal met Manon eens: een blog kost ook geld en je lezers hebben er plezier van, dan mag je best iets bijverdienen als blogger als je die kans krijgt.

    28 januari 2015 at 10:32 Reply
  • Anita | mindjoy

    Bedrijven hebben gemerkt dat het werkt om dat momenteel via blogs te doen. Ik schrijf een artikel net zoals anders, maar vermeld onderin wel dat het een product bevat wat ik opgestuurd heb gekregen en verwerk de link erin. Niets mis mee lijkt mij.

    28 januari 2015 at 10:50 Reply
  • Aurélie - lovelifelovefashion

    Ik volg je volledig! Als het over een merk of dienst gaat waar je anders ook over zou schrijven en het past bij je blog vind ik het helemaal kunnen. En zo lang het persoonlijk gebracht wordt (en zoals je zegt een klein stukje of zelfs zinnetje toevoegen) vind ik dit totaal niet storend.

    x Aurélie

    28 januari 2015 at 10:54 Reply
  • Vanessa

    Ik erger me de laatste tijd ook aan al die heisa rond advertorials. Ik begrijp dat niet, het is toch gewoon hun job? En omdat er één keer in de zoveel tijd een advertorial op hun site komt, is het alsof de boel ontploft. Ik heb geen problemen met advertorials, mensen verdienen er gewoon hun geld mee. Het lijkt me net heel leuk om van je hobby je baan te kunnen maken, en betaalde artikels horen er dan ook bij. Ik vind de manier van Shirley net heel goed, een stukje in haar diary, maar zelfs daar komt commentaar op.

    28 januari 2015 at 10:55 Reply
  • saskia

    Ik vind advertorials geen probleem als er maar een goede balans is tussen “echte artikelen” vanuit jezelf geschreven en advertorials, tenslotte betalen ze toch de boterham enzo…

    28 januari 2015 at 11:12 Reply
  • Estrella

    Goed geschreven. Ik vind zelf advertorials veel minder storend dan bijvoorbeeld advertenties. Zo’n grote advertentie bovenaan een blog (zoals jij en veel andere bloggers ook hebben) vind ik echt heel irritant. Als een blog veel advertenties bevat ben ik sowieso weg, hoe leuk de inhoud ook is. De aandacht wordt dan volledig opgeeist door het commerciele gedeelte.

    Qua advertorials stoor ik me dus minder, maar als een bepaald blog minstens één a twee keer in de week zo’n artikel doet, vind ik het ook weer een beetje teveel van het goede worden. Er zijn inderdaad mensen die hun brood met hun blog verdienen, maar mijn persoonlijke smaak neigt meer naar blogs die puur door hobby gedreven wordt. Sowieso gun ik die mijn bezoek ook meer dan iemand die er toch al voor betaald krijgt en dus minder afhankelijk is van veel bezoekers of leuke reacties.

    Zelf doe ik heel af en toe een blogpost n.a.v. een samenwerking met een bedrijf. Meestal gaat dat om een product wat ik krijg, niet om geld. Sowieso heb ik een hele rits automatische links waardoor bijvoorbeeld merknamen als KPN, H&M, HEMA etc altijd gelinkt worden in mijn blogposts. Dat soort links zijn uiteindelijk weer goed voor m’n SEO en als ik dus eens een blogpost doe die ‘in opdracht’ is, valt dat ook minder op. Ik merk aan mijn bezoekers dat ze het vaak niet eens door hebben.

    Behalve een sporadisch ‘gesponsord’ artikel komt er bij mij verder geen reclame op. Ik blog inmiddels 12.5 jaar en ik ben principieel gewoon tégen advertenties. Genoeg aanbiedingen gehad, maar ik weiger ze gewoon. Ik onderscheid me daarin ook graag en ik vind dat advertenties gewoon ten koste gaan van het gebruiksgemak en het gevoel wat je bij een blog of andersoortige website hebt.

    28 januari 2015 at 11:32 Reply
  • Marijke

    Helemaal met je eens. Alleen als het past en de kans groot is dat je het anders ook zou hebben geschreven. En inderdaad, meestal valt het dan pas op aan het einde van de oost. In jouw geval bij het €

    28 januari 2015 at 11:33 Reply
  • Whitney

    Ik vind het totaal niet erg. Het is logisch dat bloggers samenwerking aangaan. Zolang het maar duidelijk aangegeven wordt, dat wel. Ik heb binnenkort mijn eerste samenwerking en moet zeggen dat ik het spannend vind. En wat je zegt het moet bij je passen en jezelf afvragen zou ik hier ook overschrijven zonder dit aanbod.

    28 januari 2015 at 11:40 Reply
  • Karen

    Ik snap de ophef ook niet! Maar ik plaats zelf ook advertorials dus dat zou wel stom zijn als ik het wel zou begrijpen. Ik vind het overigens wel belangrijk dat een advertorial geschreven wordt vanuit een persoonlijke invalshoek.

    28 januari 2015 at 11:40 Reply
  • Nilou

    Ik ben het helemaal met je eens, Anne!

    28 januari 2015 at 11:41 Reply
  • Sander

    In mijn ogen is er ook helemaal niets mis met het plaatsen van advertorials, mits het aangegeven staat.

    Zelf plaatsen wij ze ook regelmatig, maar niet vaker dan 2 a 3 keer per maand en altijd onder vermelding dat het een betaalde samenwerking is. Een deel van het geld investeren wij ook weer in de blog, betalen wij ‘dagjes weg’ van om vervolgens een artikel over te schrijven en investeren we in het verbeteren van de website. Op die manier kunnen de Dudes & Dont’s lezers meer bieden en houden wij er zelf ook nog wat aan over. Daar is denk ik niets mis mee.

    Wel vinden wij het altijd van belang dat het bij onszelf en de doelgroep past. Dus vaak gaat het over kleding of gadgets. En uiteraard moeten wij wel achter het product staan. Zo krijgen wij regelmatig aanvragen om bijvoorbeeld een HTC tablet te reviewen, maar als Apple-gebruikers zouden wij dat zelf nooit aanschaffen, dus wijden wij er ook geen artikel aan.

    28 januari 2015 at 11:42 Reply
  • Sophie

    Sterk verhaal Anne, ik ben het zo met je eens! Zolang het maar bij je blog en bij jezelf past vind ik het niet erg. Als er dan één zinnetje of een foto bij zit vind ik dat ook helemaal niet erg; dat leest inderdaad veel fijner zelfs! Ik moet zeggen dat ik de reacties erg negatief op haar blog vind; wellicht had ze het blijkbaar anders kunnen aanpakken, maar ik vind het idee erachter gewoon goed.

    28 januari 2015 at 11:49 Reply
  • Saskia

    Mooi geschreven en uitgelegd. Zelf heb ik gelukkig (nog) geen commentaar gekregen op advertorials. Ik probeer het zo te schrijven dat ik het zelf ook leuk vind om te lezen. Is het (over het algemeen) niet gewoon jaloezie als mensen klagen over advertorials?

    28 januari 2015 at 11:49 Reply
  • Justine

    Gesponsord of niet, het gaat erom hoe de blogger het schrijft. Als het opvalt omdat het een totaal ander onderwerp is dan wat past bij de blog of omdat het niet past in de schrijfstijl, dan vind ik het sowieso niet leuk. Als je als beautyblogger een gesponsord stuk over bv een nieuw product schrijft, prima. Dat past er bij. Schrijf je dan over en nieuwe auto.. Tja dan haak ik af. Snap je wat ik bedoel? Ik vind het mooi dat mensen hieraan kunnen verdienen, maar het moet wel in je straatje passen vind ik.

    28 januari 2015 at 11:55 Reply
  • Milou

    Wat ontzettend fijn dat je hierover schrijft! Een artikel als dit heb ik ook klaar staan in mijn concepten, maar ik durf het niet te posten, bang voor commentaar. Ik heb deze week mijn allereerste mailtje gehad van een bedrijf dat wil dat ik een advertorial schrijf over sierkussens. Mijn blog gaan grotendeels over wonen. Dan past dat toch prima? Ik durf het gewoon niet omdat ik bang ben trouwr lezers te verliezen. Maar gebeurt dat dan wel? En inderdaad… Is het zo erg om te verdienen aan je hobby? Ik vind mijn baan vreselijk en met een pabodiploma kun je niet heel veel anders. Ik zou het geweldig vinden om van mijn hobby mijn baan te maken. Waarom wordt het toch niet gewoon geaccepteerd?

    28 januari 2015 at 12:09 Reply
    • Anne Solveig

      Nou Milou, ik denk niet dat jij je druk hoeft te maken om je volgers te verliezen! Je krijgt niet voor niets een aanbod van een bedrijf! Dan heb je ook nog eens het geluk dat sierkussens best goed bij je blog(thema) passen. Als jij het goed weet te verpakken is er niks aan de hand, toch?

      28 januari 2015 at 12:13 Reply
  • Mariska

    Wat een goed en duidelijk stukje Anne en ik ben het met je eens. Zelf stoor ik mij er totaal niet aan en weet ik dat sommige bloggers leven van iets op hun blog. Logisch dat dat er op staan dan, toch?

    Zoals jij het zelf doet vind ik ook prima, dit stoort me ook totaal niet. 🙂

    28 januari 2015 at 12:09 Reply
  • Bente

    Ik heb er geen moeite mee maar ik vind het wel zo netjes als het vermeld wordt ergens in het artikel (bijvoorbeeld door de eurotekens die jij onderaan je blogs plaatst).

    28 januari 2015 at 12:10 Reply
  • andrea

    fijn stuk anne, leuk om te lezen, omdat ik er ook zo over denk 😉

    28 januari 2015 at 12:21 Reply
  • Linda

    Ik vind de manier waarop jij je advertorials schrijft en ‘verpakt’ heel mooi, het is zo subtiel dat je vaak niet eens doorhebt dat het een advertorial is, ik vind dat fijner dan dat het er heel dik bovenop ligt. Ik heb inderdaad niet echt behoefte aan een artikel van 300 woorden over de nieuwe Iphone, maar als je het zo verwerkt in een leuk artikel over Instagram dan klik je veel sneller even op zo’n linkje naar een nieuwe Iphone 🙂
    Zonde dus inderdaad dat er nog zo’n taboe op ligt, het is nu eenmaal een beetje zoals de bloggerswereld momenteel werkt.

    28 januari 2015 at 12:25 Reply
  • lonneke

    Ontzettend goed artikel meid!
    Dit gedoe begon me ook langzaam te irriteren.
    Ik snap gewoon echt niet waar mensen moeilijk over doen. Ja als er nou elke dag 2 advertorials online komen wordt het misschien wat storend maar zolang je gewoon lekker je eigen persoonlijkheid op je blog houdt is er toch niets mis mee. Het is juist ontzettend fijn dat bloggers nog een zakcentje met hun hobby kunnen verdienen. We werken er toch hard voor!
    Liefs Lonneke

    28 januari 2015 at 12:46 Reply
  • elseniek

    Het belangrijkste is dat je iets doet wat bij jou en je blog past. Als je dit goed verwerkt in een artikel dan kan ik me niet voorstellen dat je lezers hierover zouden kunnen vallen, toch?

    28 januari 2015 at 13:27 Reply
  • Amy

    Wat een goed en helder artikel Anne! Ik vind het volledig te verantwoorden dat bloggers advertorials plaatsen, ze plaatsen doorgaans immers ook genoeg onbetaalde aandacht voor bedrijven en door die advertorials kunnen sommige bloggers dit werk doen lezers voorzien van (andere) leuke content. Natuurlijk merk je dat verschil, maar ik vind het niet erg. Wel vind ik het het prettigst als het op een zo natuurlijk mogelijke manier gebracht wordt, maar soms is dat nou eenmaal lastig.

    28 januari 2015 at 13:30 Reply
  • Alexandra

    Ik ben het met je eens! Ik vind het zelf wel heel vervelend om een artikel te lezen welke niet echt bij de blog past en niet bij de schrijfstijl past en waaraan je echt kan merken dat het een advertorial is. Maar als een blogger het verwerkt in een normaal artikel welke ook prima bij de blog past, dan zie ik het probleem er niet van in. Als blogger doe je veel werk en dan is het fijn als je er af en toe iets voor terug kunt krijgen 🙂
    xx

    28 januari 2015 at 14:25 Reply
  • Laura

    Ik vind advertorials totaal niet erg zolang het maar bij de blog past inderdaad. Ik lees ze het liefst als een extra artikel maar dat is persoonlijk.

    28 januari 2015 at 14:26 Reply
  • Silke

    Ik vind het persoonlijk wel erg. Wanneer ik een favorietenfilmpje kijk en er opeens 5 minuten gepraat wordt over Lactacyd, dan voelt dat 100% fake. Dat gevoel heb ik altijd bij zo’n artikels. Ik zal nooit een gemene reactie achterlaten, maar ik klik wel meteen weg.

    28 januari 2015 at 14:54 Reply
    • Anne Solveig

      Dat is waar. Maar stel dat de maker van het filmpje wel echt weg is van Lactacyd, ze net zo lang over andere producten praat als over Lactacyd en ze verder aangeeft dat ze altijd eerlijk is. Is dat nog steeds erg?

      28 januari 2015 at 15:11 Reply
  • Hanneke

    Ik heb liever een advertentie dan een advertorial, vooral als het niet duidelijk is dat het hierom gaat. Ik heb een afkeer tegen die constante reclame om ons aan te zetten tot nog meer consumptie. Ik begrijp natuurlijk wel dat bloggers hiermee geld willen verdienen, maar ik vind het niet fijn als ze niet duidelijk vermelden dat het gaat om reclame en gesponsorde producten.

    28 januari 2015 at 15:02 Reply
  • Jasmijn

    Wat ontzettend goed dat je hierover schrijft! Ik stoor me eigenlijk niet echt aan advertorials. Ik lees vaak reacties van mensen die het wel storend vinden, wat ik niet helemaal snap. Ik vind het belangrijk dat het eerlijk is en dat het bij jou en je blog past!

    28 januari 2015 at 15:40 Reply
  • Elfi

    Ik ben persoonlijk ook niet voor advertorials. Een review van gekregen producten vind ik wel normaal, ik weet niet waarom ik dat onderscheid maak, maar ik snap dat je niet alles zelf kan kopen en ik ga er van uit dat bloggers nog altijd eerlijk zijn (ook over gekregen producten). Maar diensten of producten waar ze voor betalen daar ben ik niet voor. Zodra ik zie dat de blogger er voor betaald heeft gekregen klik ik weg. Daarom vind ik het ook belangrijk dat ze dat bovenaan of voor het lezen bekend zouden moeten maken, en niet achteraf. Als ik een artikel lees, en dan zie ik onderaan dat het een advertorial is (of zo een eurotekentje zoals bij jou) voel ik me direct ‘beetgenomen’. Dan heeft dat artikel ook geen waarde meer voor mij. Ik hoop dat je dit niet slecht opneemt, want ik lees graag je blog, maar dit is gewoon mijn persoonlijke mening. Ik heb zelf ook geen blog, misschien daarom dat ik er zo over denk. 🙂

    28 januari 2015 at 16:12 Reply
    • Anne Solveig

      Ik snap je! Kan het me ook wel voorstellen dat je zo denkt. Zelf heb ik een beetje het idee dat wanneer ik bovenaan een artikel benoem dat het een advertorial is, mensen het bij voorbaat al niet meer lezen of opzoek gaan naar het ‘gesponsorde’ deel. Dat gaat ook ten koste van het artikel waar ik toch moeite voor heb gedaan! Meestal is een advertorial bij mij ook een artikel wat ik zelf al geschreven had, maar dan met een stukje gesponsord er tussen! Dankjewel voor je mening!

      28 januari 2015 at 21:04 Reply
      • Elfi

        Ja daar heb je wel een punt, daar had ik nog niet over nagedacht. En inderdaad, als het een stukje gesponsord is in een goed artikel (of zoals bij shirley) dan vind ik het ook minder irritant. 🙂

        28 januari 2015 at 22:42 Reply
  • Saskia

    Een advertorial moet echt wel kunnen. Het mag ook duidelijk zijn dat het hier om reklame gaat. Zolang het artikel maar bij het blog en de blogger past.
    Ik heb net mijn eerste mail binnen waarin gevraagd wordt om een samenwerking, maar ik twijfel, omdat het over fashion zou moeten gaan. Én dat past gewoon totaal niet in wat ik en mijn blog wil uitstralen.

    Ga vooral lekker door waar je mee bezig bent. Je doet het leuk en maakt leuke artikelen, ook de advertorials. En diegene die dat niet kan verdragen, weet donders goed waar het kruisje zit om je site weg te klikken.

    28 januari 2015 at 16:32 Reply
    • Anne Solveig

      Dankjewel! <3 Als je je niet goed voelt bij de advertorial, moet je het niet doen. De volgende die wel bij je blog past komt heus wel snel!

      28 januari 2015 at 21:02 Reply
  • LNNK

    Ik heb er op zich niet zo’n bezwaar tegen, maar ik vind het wel prettig wanneer het bij iemand past. Ook vind ik het fijn als het in een normaal artikel is verwerkt. Ik kan me wel erg irriteren als het onderwerp totaal niet overeenkomt met de normale onderwerpen van een blogger. Een modeblogger die ineens over een dakraam schrijft ofzo? Heel vreemd.
    Het is fijn als je, je wat geld kunt verdienen met je blog. Ik moet zeggen dat ik zelf heel heel erg selectief bent daarin.

    28 januari 2015 at 16:49 Reply
    • Anne Solveig

      Dat vind ik dus inderdaad ook raar! Je zou nooit uit jezelf over een dakraam schrijven, dus waarom wel als je er voor betaald wordt?

      28 januari 2015 at 21:01 Reply
      • LNNK

        Precies, dan ben je niet meer geloofwaardig 🙂 Ach uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zicht het beste bij voelt toch?

        31 januari 2015 at 14:46 Reply
  • Lobke - Lovali

    Leuk dat je dit onderwerp eens naar boven haalt. Zelf vind ik het heel jammer als ik sommige reacties zie op andere mensen hun artikels die gesponsord zijn. Ik vind het juist heel interessant, en meestal brengt het mij iets bij. Voor mij maakt het ook helemaal niet uit hoe het is geschreven.. Of toch misschien een klein beetje. Maar de meeste bloggers weten ook wel enorm goed hoe ze dit moeten aanpakken wat ik erg knap vind. Jammer dat dit soort artikels negatief worden bekeken, want ik zou ze namelijk gewoon lekker lezen! Veel liefs, X

    28 januari 2015 at 17:10 Reply
  • Daisy

    Gelukkig ben ik niet de enige… In een magazine vind ik het ook anders, want dan kies ik ervoor om het helemaal niet te lezen. Ik zie direct dat het reclame is en dan sla ik die bladzijde over. In een post is dat vaak niet zo, dan komt ineens halvewege een stukje advertorial waardoor ik me toch een soort genept voel.

    Ik snap dat bloggers geld moeten verdienen, maar ik heb dan liever een hele post/filmpje als advertorial. Die sla ik dan gewoon in zijn geheel over en lees/kijk ik de volgende dag wel weer iets nieuws. Hoe eerlijk de meeste bloggers ook zullen zijn, uiteindelijk doet geld rare dingen met mensen en ik geloof niet dat ‘de mens’ altijd puur objectief kan blijven over iets wanneer er geld meespeelt.

    De onaardige comments erover snap ik dan weer niet zo goed, natuurlijk mag het opgemerkt worden maar vaak gaat men er wel wat ver in. Zelf ben ik al jaren een lurker en ik doe dan ook niet aan die rellen mee, maar begrijp dus wel dat niet iedere lezer vóór advertorials is!

    28 januari 2015 at 17:30 Reply
  • Melanie

    Ik vind advertorials totaal geen probleem, van mij hoeven bloggers niet eens per se erbij te zetten dat het een advertorial is. Als het maar hun eigen mening is en écht is.

    28 januari 2015 at 18:53 Reply
  • Manon

    Ik ben het helemaal met je eens! De laatste tijd heb ik twee artikelen geplaatst als advertorial, een heel artikel vol, ik snap wel dat sommige lezeressen het niet fijn vinden om te lezen, maar ik vind het ook dat het voordelen heeft, zo kom je bijvoorbeeld bij webshops waar je nog nooit van gehoord hebt, ieder voordeel heeft zijn nadeel zeggen ze hé. Ik vind jou blog in iedergeval super fijn en origineel om te lezen 😀

    28 januari 2015 at 19:06 Reply
  • Denise

    Ik vind het niet erg, want ik snap heel goed dat bloggers die advertenties nodig hebben. Ik vind dat jij er heel goed mee omgaat, en het fijn in een artikel verwerkt. Maar 1 keer in de zoveel tijd een totaal gesponsord artikel vind ik absoluut niet erg. Zolang het maar niet vaker is dan een niet- gesponsord artikel, het bij de blog past en de blogger eerlijk is. Zelf heb ik toevallig een keer van mijn lievelingswinkel shoptegoed gekregen. In ruil voor een artikel. Ik was oprecht enthousiast over de winkel en het paste bij de blog. Als ik een aanbod krijg over iets wat niet bij de blog past of wat mij niet aanspreekt, dan bedankt ik vriendelijk. Mensen overdrijven echt met het zeuren op gesponsorde artikelen of video’s. Ze begrijpen waarschijnlijk niet dat zonder die advertentie’s, de blog nauwelijks kan bestaan. 🙂

    28 januari 2015 at 19:25 Reply
  • Yvet

    Ik vind advertorials geen probleem. Ik snap dat je er geld mee verdiend en ik denk dat elke blogger dat wel zou willen. Waarom zou ik dan zeggen dat je niet zulke artikelen mag schrijven, terwijl ik het zelf ook zou doen als ik er geld voor zou krijgen? Als je geld met je hobby kunt verdienen en je blijft daarbij bij jezelf, dan is dat het mooiste wat er zou kunnen zijn! Dus ik snap dat je zulke artikels plaatst, naast artikelen waar je geen geld voor krijgt!

    28 januari 2015 at 20:26 Reply
  • Veerlez

    Ik vind het niet meer dan logisch dat dit gebeurt, maar ik ben het wel met je eens dat het bij de artikelen moet passen. Je voorbeeld over je instagram foto’s met een extra zinnetje, dat is toch prima 🙂

    28 januari 2015 at 22:09 Reply
  • Joyce

    Ik vind het heel normaal. Moet toch kunnen? Bloggers (sommige) leven van hun blog en als er al geen advertorial mag staan dan staan ze binnen de kortste keren op straat. Het liefst heb ik het zoals je zelf al zei ‘even tussen door’ en niet één heel artikel over hoe goed dit en dat is. 🙂

    28 januari 2015 at 22:28 Reply
  • Esmée

    Ik vind het bij jou altijd mooi verwerkt in het artikel, zelf vind ik het nog best lastig om het op deze manier te doen. Als een blogger bijvoorbeeld producten heeft ontvangen vind ik het ook helemaal niet erg als daar een review over verschijnt. Die blogger had de producten waarschijnlijk zelf ook aangeschaft, en het oordeel blijft (vaak) hetzelfde. Daarnaast lees ik er vaak overheen en soms vind ik het zelfs leuk om door te klikken. En ik respecteer de blogger, want ook die verdient iets voor zijn of haar harde werk. x

    28 januari 2015 at 22:28 Reply
  • Maaike

    Ik heb dezelfde mening als jouw! Vind het ook heel erg goed dat je hier aandacht aan besteed, want zo wordt het toch vaker besproken en wordt het denk ik eerder ‘normaal’

    28 januari 2015 at 22:30 Reply
  • Nina Simplynspecial

    Ik vind zoals je zegt ook dat de advertorial moet passen bij de blog ook belangrijk. En het moet een niet te hoog “reclame” gehalte hebben vind ik.

    29 januari 2015 at 07:49 Reply
  • Saskia | Former Parades

    Ik ben het helemaal met je eens. Als je het goed in je artikel verwerkt én het past bij je andere artikelen, zie ik het probleem niet. Dat je geld kunt verdienen met wat je het liefst doet is alleen maar fijn, toch? 🙂

    XXX

    29 januari 2015 at 08:04 Reply
  • Marloes

    Wat een leuk en interessant artikel. Een advertorial moet inderdaad gewoon goed bij een blog passen. En jij weet het er altijd helemaal goed in te verwerken. Zelf vind ik het helemaal niet erg om advertorials op een blog te zien!

    29 januari 2015 at 08:27 Reply
  • Deisy

    Ik ben het volledig met je eens wat betreft advertorials: als jij iets kiest wat bij je blog past en waar jij enthousiast over bent, wat maakt het dan uit? In persoonlijke artikelen zie je toch ook weleens merken voorbij komen (waar iemand dol op is), MAAR omdat ze er dan niet voor betaald misschien krijgen is dat anders dan wanneer je dat doet en je krijgt er wel voor betaald? Nee die vlieger vind ik niet opgaan haha ;-). Dus zolang je kiest wat bij jou past, dicht bij jezelf blijft is er helemaal niets mis met advertorial. X

    29 januari 2015 at 20:58 Reply
  • Linda

    Zolang het iemands eigen mening betreft heb ik er ook geen problemen mee dat ervoor betaald is 🙂 Je moet immers ergens een boterham mee verdienen! Wel goed dat je het zo onder de aandacht brengt.

    30 januari 2015 at 00:45 Reply
  • Sonja

    Goed dat je hierover schrijft! Ik heb bij mijn eigen blog niet te maken met advertorials maar merk bij andere blogs inderdaad vaak dat het leidt tot veel weerstand. Ik heb heel veel begrip voor bloggers die ergens ook geld vandaan willen halen via hun blog, en zolang de advertorial dicht bij de blog blijft (en het wel duidelijk is dat het om een gesponsord stukje gaat natuurlijk) vind ik het helemaal goed! Gelukkig zijn heel veel bloggers daar heel goed in:)

    30 januari 2015 at 18:57 Reply
  • Teddy

    Ik sluit me helemaal bij je aan! Vaak zijn advetorials ook leuk verpakt en helemaal niet vervelend

    30 januari 2015 at 20:27 Reply
  • Eilish (artisticstateofmind)

    Ik vind advertorials niet erg, zo lang het bij de blog of het youtubekanaal past en je er goed over hebt nagedacht!

    31 januari 2015 at 17:20 Reply
  • Charlotte

    Ik ben het helemaal met je eens! Zoals je zegt, in een tijdschrift staan ook genoeg reclame en advertorial blokjes en dan is het op een blog ineens erg? Als iemand het subtiel verwerkt in een artikel heb ik er absoluut geen problemen mee. Ik schrijf een advertorial meestal wel gewoon leuk zodat het mensen nog wel vermaakt 🙂

    31 januari 2015 at 19:33 Reply
  • Anneleen

    Ik denk dat iedereen daar wat zijn weg in moet vinden, zeg maar… Ik snap dat professionele bloggers regelmatig een advertorial voorbij laten komen. Ik vind het wel heel belangrijk dat dit heel duidelijk staat aangegeven, bijvoorbeeld in de titel of ergens van onder. Zo’n klein tekentje is niet duidelijk voor mij en daar kijk ik zo over…

    1 februari 2015 at 15:29 Reply
  • Leave a Reply