Tuesday Tip: (On)bewust social minderen

social minderen

We lijken de laatste jaren wel steeds meer vergroeid met onze telefoon. Dt is ook niet gek, je kunt er ten slotte alles mee doen! Naast het gebruikelijke bellen, sms’en en de spelletjes kun je je volledige agenda er in kwijt, stapelen complete fotoboeken zich op in één grote map en kun je er de weg mee vinden. Hartstikke fijn, maar de laatste tijd merkte ik dat mijn telefoon bijna niet meer uit mijn hand weg te denken was. Tijd voor een halt!

Bron foto: Sandisk via Pinterest

In het afgelopen half jaar spendeerde ik veel tijd in het openbaar vervoer. Het uitgelezen moment om even flink door Twitter, Facebook en Instagram te scrollen. Voor ik het wist vloog de tijd in de trein (1,5u) voorbij en wat was ik nu rijker? Ik wist alleen wat mijn kennissenkring in de afgelopen uren had gedaan. Doodzonde van je tijd eigenlijk, want naast die uren in de trein gaat dat scrollen ook door in je op ieder vrij momentje tussen les- of werkuren door…

Ik ben begonnen met mijn telefoon steeds vaker wegleggen. Onbewust, maar later ook zeer bewust. Het begon met mijn telefoon in mijn tas stoppen tijdens het reizen in de trein, er is buiten veel te zien of wat dacht je van het lezen van een goed boek? Ik las het boek Judas van Astrid Holleeder en begon daarna aan deel één van Harry Potter. Mijn telefoon lag steeds vaker voor langere tijd op zijn kop op mijn bureau op werk zodat ik niet zag wat er binnenkwam aan berichten en inmiddels laat ik mijn telefoon gedurende de hele dag in mijn tas zitten. Alleen tussen de lessen door spiek ik even of ik iets belangrijks heb gemist. Ook thuis ligt mijn telefoon inmiddels eigenlijk altijd binnen handbereik, maar ben ik wel lekker ‘offline’.

Mijn tips om te ‘social minderen’ deel ik graag:

  • ☆ Zet je geluid van je telefoon uit, maar ook je trilfunctie. Op deze manier merk je niet of je telefoon afgaat of niet en kun je er ook niet door worden afgeleid.
  • ☆ Wil je toch graag op je telefoon kijken? Niemand heeft gezegd dat het niet mag, maar probeer er alleen bewust mee bezig te zijn wanneer, hoelang en waarom je door social media-kanalen scrolt.
  • ☆ Zorg voor afleiding! Je telefoon checken is vaak een vorm van verveling of tijdverdrijf. Zodra je iets anders te doen hebt wordt die drang vanzelf minder. Lees dus een boek, een tijdschrift, kijk om je heen. Wat je leuk vindt!
  • ☆ Ga eens de deur uit zonder telefoon! Een spannende stap, ik weet het! Maar soms is het stiekem wel fijn. Even naar de stad of een paar boodschappen doen zonder telefoon gaat me prima af. Maar wanner ik voor langere tijd van huis ga vind ik dat toch geen fijn gevoel. Stephen en ik zorgen er dan ook voor dat als we de deur uit gaan één van ons wel een telefoon bij de hand heeft voor het geval dat er iets gebeurt. Dan zijn we sowieso bereikbaar voor het geval dat.
  • ☆ Kies bewust voor de momenten dat je wel gebruik maakt van je telefoon. Nogmaals, het is geen zonde wanneer je wel tussendoor even je Instagram checkt of toch die berichtjes even beantwoordt. Helemaal niet! Het gaat er om dat je momenten kiest waarop dat toestel tevoorschijn komt. Maak bijvoorbeeld eerst je hele ochtend- (of avond)ritueel af voor je je telefoon pakt. Hoe zonde is het als je je trein mist door het scrollen door Tweets?
  • ☆ Zet eens voor jezelf op een rijtje wat nu werkelijk mist aan het niet kijken op je telefoon? Ik wed dat je heus wel een middag zonder Instagram kan en er dan nog niks ernstigs aan de hand is. Het is jammer dat je niet overal de eerste like uit kan delen, maar hé, zolang de wereld niet vergaat is het geen ramp.

En wat levert dat nu op, dat social minderen?

  • ☆ Zeeën van tijd! Download bijvoorbeeld de app Moment (iOS) of Menthal (Android) om een inzicht te krijgen in jouw telefoongebruik. Geloof me, die eerste dagen zullen schokkend zijn en hopelijk je motiveren om dat ding vaker weg te leggen.
  • ☆ Je batterij én mobiele data gaan 10 keer langer mee. Super fijn, want als je je telefoon echt een keer nodig – dan is ‘ie in ieder geval vol!
  • ☆ Het wegleggen van je telefoon zorgt voor een zekere rust. De ‘Fear of missing out’ (FOMO) zal langzaam maar zeker afnemen en ’s avonds heb je zoveel om bij te lezen! Je zit niet meer overal op de eerste rij, maar je hebt in ieder geval genoeg te lezen en te zien als je er daadwerkelijk de tijd voor neemt om even te ‘social media-en’.
  • ☆ Je hoort niet meer bij de populatie Nederlanders die in het openbaar vervoer constant naar zijn scherm kijkt!

Maar.. Ieder voordeel heeft z’n nadeel:

  • ☆ Het kan voorkomen dat je (te) laat op belangrijke zaken reageert. Iemand vraagt om je hulp of wil je snel iets laten weten… Het kan wel eens voorkomen dat je iets mist en niet direct beschikbaar bent. Super jammer en soms ook wel eens stom, maar hé: je doet het niet expres! Wat je wel kunt doen is op een iPhone (ik weet niet of Android ook zo’n functie heeft) je telefoon op de Niet Storen-modus zetten. In deze modus kun je er voor kiezen om voor bepaalde personen (of groepen) je telefoon wel af te laten gaan, omdat dit wel eens belangrijk kan zijn. Verder kun je ook instellen dat als iemand voor de tweede keer achter elkaar belt, de oproep wel doorkomt. Zo mis je in ieder geval geen belangrijke telefoontjes! Deze optie heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar het lijkt me wel heel handig!
  • ☆ Je bent zelf ook minder actief op social media. Ik vond het altijd heel erg leuk om veel te delen via Twitter en Instagram, maar mijn gebruik in deze apps is afgenomen. Ook omdat ik niet heel veel heb te delen (#saaieschoolofkantoordagen) maar ook omdat ik mijn telefoon minder in de buurt heb en dus weinig foto’s maak.

Leg jij wel eens bewust je telefoon weg?

Fijne dag gewenst en een fijne Valentijnsdag!
Untitled

About

Ik ben Anne, 24 jaar en het gezicht achter Monday Mood. Op mijn blog schrijf ik sinds september 2012, in 2017 is daar ook de Monday Mood shop bij geopend! Wil je meer over mij weten? Hier lees je nog veel meer over mij!

15 comments

  1. Wat goed dat je hier zo mee bezig bent! Boeken lezen kan ook zoveel rustgevender zijn dan de hele tijd social media checken. Bedankt ook voor de fijne tips! Vooral de tip om bewust momenten te kiezen wanneer je op social media kijkt, is iets wat ik de laatste tijd probeer toe te passen. Het helpt me om niet de hele dag online te zijn.

  2. Ik herken me hier zo in! Alleen zit ik nu nog in de fase dat ik mijn telefoon vaker weg wil leggen, maar me dat nog niet zo goed af gaat. Bedankt voor alle tips!

    Xx Annemarie
    anneslittlearea.blogspot.com

  3. Ik probeer er steeds bewuster mee om te gaan. Heb al een tijd al mijn meldingen uitstaan en dat werkt in ieder geval al heel goed voor me. Maar ik merk ook dat ik het gewoon heel leuk vind om aanwezig te zijn op sociale media. Wel gebruik ik WhatsApp veel en veel minder, omdat ik wel weet dat ik daar gewoon te veel prikkels van krijg. Nu wil ik nog proberen om in de ochtend bij het wakker worden niet meteen alles te checken en als ik ga slapen niet nog een half uur nutteloos door alle sociale media scroll.

    1. Dat heb ik ook! Ik ontvang niet zoveel pushmeldingen en vind dat heel rustig. ’s Avonds (of op een ander moment van de dag) loop ik toch wel de apps af om te zien of ik een berichtje heb ontvangen! Mijn telefoon ligt ’s avonds niet meer bij mijn bed maar in de woonkamer, hierdoor werk ik eerst mijn ochtendritueel af (badkamer en slaapkamer) en zie m’n telefoon pas in de woonkamer!

  4. Denk dat het heel erg goed is om je telefoon vaker weg te leggen. Ik merk bijvoorbeeld dat ik het heel gemakkelijk vindt als ik bij mijn vriend of vrienden ben, maar daarbuiten is soms zo lastig! Maar bedankt voor je tips!

  5. Goed artikel! Ik heb het gevoel dat ik m’n gsm op kantoor dwangmatig check. Niet per se social media, maar gewoon, het scherm laten oplichten en kijken of ik geen sms’je of iets dergelijks heb. Thuis heb ik er minder last van, maar daar heb ik natuurlijk mijn laptop – of erger ik m’n vriend wanneer ik, terwijl we iets aan het kijken zijn, mijn gsm vastpak… :-/

    1. Haha, dat laatste is heel herkenbaar (#oeps), maar dat oplichten is inderdaad een vervelende tik. Als je je telefoon dus wat verder weg legt zul je er ook echt iets voor moeten doen! Misschien wordt de ‘drang’ minder?

  6. Wat goed dat je dit schrijft! Helder beschreven ook. Ik hou met mijn vriend één keer per week een mobielloze avond en echt, ik vind dat zo fijn. Gewoon even tijd voor elkaar, rust, lezen, relaaaax. Ik denk dat ik het eens wat vaker ga doen. 🙂

    1. Oh dat is ook echt een goed idee! Heerlijk he?

  7. Ik heb mijn telefoon eigenlijk altijd op stil! Zo is de kans minder groot dat ik afgeleid word 🙂

  8. Hele fijne tips! Ik probeer m’n telefoon na 7 uur ook niet meer aan te raken maar dat is nog moeilijker dan ik dacht, haha. : )

  9. Wat een ontzettend fijne tips! Ik merk dat ik ook vaak op mijn mobiel zit en hierna denk wat ben ik er mee opgeschoten, ik let er de laatste tijd vaker op en neem deze tips zeker mee!
    Liefs,
    Evelien

  10. Ik vind het eigenlijk ook maar debiel dat we tegenwoordig zo verslaafd zijn. Ja, ik ook hoor. Maar ik ben ook bewuster er mee bezig. Steeds vaker wegleggen en op stil zetten!

  11. Ik heb Mental gedownload en kijken even wat het is. Klinkt interessant. Het is zeker verslavend, maar de laatste tijd gaat het mij wel de goede kant op 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *